مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19112 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مراحل تزكيه نفس از ديدگاه قرآن چيست؟
اين معناي لطيف را قرآن كريم به صورت هاي گوناگون بيان كرد.

دستور اول قرآن كريم اين است كه انسان قلب خويش را از نفوذ تعلق چيزي كه مخالف دستور خداست حفظ كند و به عنوان دفع آفت, جلوي نفوذ هر خاطره زيانبار را بگيرد و اگر در اثر غفلت يا جهل خاطره باطلي در آن ظهور كرد, فورا در رفع آن بكوشد و هر گونه تعلقي را كه موجب اخلاد به سوي زمين مي شود, قطع كند تا نفس وي از بند آز و مانند آن آزاد گردد.

دستور دوم قرآن كريم آن است كه آنچه را موافق با خواسته خدا نيست, قطع كند. نه تنها مخالف با حكم خداوند را از بين ببرد, بلكه آنچه كه موافق نيست, از خود دور دارد.

فرق بين اين دو مرحله آن است كه در يك مرحله، انسان سالك گناه نمي كند و در مرحله ديگر, جز ثواب كار ديگري ندارد, يعني به مباح هم نمي پردازد، بلكه همه كارهاي او يا صبغه واجب دارد يا رنگ مستحب. در يك مرحله رذايل نفساني دفع يا رفع مي گردد و زمينه دل از لوث حرام و روث مكروه تطهير مي شود و در مرحله ديگر از تعلق هايي كنده مي شود كه اگر چه مايه دوري انسان از رحمت مخصوص نيست, ولي موجبات نزديكي به رحمت مخصوص را هم فراهم نمي كند.

منظور از زدودن و كندن, تنها ترك عمل خارجي آنها نيست بلكه مراد قطع تعلق است, به طوري كه علاقه قلبي نسبت به آنها از بين برود, نه اين كه در هجران آنها احساس رنج كند و خود را با زهد و صبر ساكت سازد, بلكه از رتبه زهد بگذرد و از مرتبه صبر ترقي كند و به مقام رضا نايل آيد؛ اگر كسي به مقام رضا راه نيابد, هماره با نبرد دروني سرگرم است و همين سرگرمي به سركوبي خواسته هاي نارواي دروني, اشتغال به مزاحمي است كه مقداري از فرصت و نيرو صرف آن خواهد شد.

بنابراين, بايد كوشيد كه هوس را به اسارت درآورد هوي را به زنجير كشيد, تا از سوي آن, نه فعل خلاف بر روح سالك تحميل شود و نه ميل آن در نفس وي ايجاد گردد.

وعده الهي بر اين است كه پيمودن راه تهذيب را براي سالكان كوي قداست آسان نمايد؛ گرچه طي مراحل اوليه تزكيه كه همان قطع علايق مادي است, خواه از لحاظ دفع آن و خواه از جهت رفع آن و خواه از لحاظ پرهيز از ارتكاب مباح و خواه از جهت رفع سرگرمي هاي حلال, دشوار است, ليكن پيمودن مراحل نهايي آن آسان مي شود؛ چنان كه فرمود: فَأَما مَن أَعطي واتَقي و صَدَّق بِالحُسني فَسَنُيَسره لِليُسري» ليل/5 – 7.

مرحله نهايي تزكيه هم, آن است كه از هر چه غير خداست قطع علاقه كند. اگر هم, عبادت مي كند, به عبادت و به عابد كه خودش هست, ارادت نورزد, بلكه فقط معبود را ببيند و آن ذات را طلب كند. چنان كه به درس و بحث و ارشاد و هدايت و نظاير آن نيز دل نمي بندد؛ زيرا همه اينها وسيله اند و محبوب او فقط بايد «الله» باشد. عالي ترين مرحله تزكيه آن است كه در صحنه قلب سالك, محبوبي جز خدا نباشد؛ چنان كه صاحب نفس زكيه و مزكي نفوس آدميان, حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه أفضل صلوات المصلين) از خداوند چنين خواسته است: «واجعل ... وقلبي بِحُبِّك متيما» (مفاتيح الجنان/دعاي كميل) [خدايا قلب مرا به محبت خود شيدا و بي قرار كن.] همچنين حضرت علي بن الحسين امام سجاد(س) در دعاي ابو حمزه ثمالي چنين مي طلبد: «اللهم إني أسئلك أن تملأ قلبي حبالك» [خدايا از تو مي خواهم كه قلب مرااز محبت خود پر كني.] اگر ظرف دل را فقط محبت خداوند سبحان اشغال نمود, جايي براي محبت غير او وجود ندارد.

بنابراين, ساده ترين و ابتدايي ترين مراحل تهذيب نفس, تا پيچيده ترين و نهايي ترين مراحل آن در قرآن مطرح شده است.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.